Words worker. Digital thinker. Feminist. Mother.

When journalists can’t be bothered to read

Business Report 3-deck poster

Guy Berger sent me this jaw-dropping photograph of a Business Report poster. I have no idea when it was taken or who took it, but it makes me want to weep — this is, after all, the stuff only seen in a sub-editor’s goriest nightmare. And, more than anything, it makes me fume with fury.

I was part of the tiny team that launched Business Report in 1995, with loads of blood, sweat and tears. It was hard work, chaotic and pressured. But we did it! A pet project of Independent Newspapers‘ chief executive Ivan Fallon at the time, the idea was to beef up the group’s financial coverage as well as offer advertisers a national platform — essentially, taking on Business Day. It was a logistical nightmare: one newspaper to go into four different titles (Pretoria News, The Star, The Mercury and The Cape Times), each with its own advertising configuration and readership quirks . If only the production bosses at the now defunct ThisDay had asked me, I could’ve warned them :)

But, working with some of the best subs in the country, we did it! And now, of the core launch team, I can think of only one (Jeremy Gordin) who still works for the company. The others have all moved on to greener pastures, including Tony Nicholson (The Sydney Morning Herald), Vernon Matzopolous (Summit TV), Carina Le Grange (Media24), Don Bayley (The Sunday Times) and Les Tilley.

I worked at the Independent at various different titles from 1994 (Pretoria News) until I burnt out at Independent Online in 2000. And only a handful of the many people I worked with remain. Working for an employer that is as ruthless in its pursuit of profit as Independent is neither easy nor pleasant.

But what upsets me, really, is what that Business Report poster says about the morale at the company. It shows that no one cares anymore. Is morale so low at the Evil Empire that no one bothers to read the posters? Or, perhaps, there was no one who could read on duty at the time? What has happened to the guys in works (who saved my arse more than once)? Oh, of course, they were retrenched in the endless staff redundancy drives…

I will admit that I am bitter. I am bitter because I came to newspapers just in time to glimpse the glory days before economic and commercial pressures snuffed out passion and professionalism. I am bitter because I have seen how once great titles — and, yes, once great journalists, unionists and activists — have been run into the ground and have lost their way. I am bitter because Irish bean counters have stripped the group that holds the nation’s conciousness in its grip as the publisher of 14 major titles. In fact, I am so bitter that I have fantasised that Koni Media will buy Independent instead of Johncom and, perhaps, turn that limping company around.

This week’s Sunday Times has reprinted a piece from The Times about calls by Irish telecoms billionaire Denis O’Brien for Sir Tony, the Irish owner of Independent News & Media, to step down:

Mr O’Brien, an unhappy 11 percent shareholder in Sir Anthony’s Independent News & Media, said Sir Anthony was too old to run a modern newspaper business, and that by leaving he would save millions of euros.

“The Independent has to go, as do other vanity projects,” Mr O’Brien told The Times in an uncompromising interview. “If he goes, and The Independent is sold, shareholders will save money. This is a company that is going nowhere.”

Dramatically escalating the row between the two Irish plutocrats, Mr O’Brien said that “Tony O’Reilly would be better off retiring and going off to sort out Waterford Wedgwood. It would be better if he spent time on an old economy business. His three sons should go too; he is running an old-style fiefdom.”

Look, I was working for the company with O’Reilly bought the Argus newspaper company — and its 12 titles — in March 1994, for a few million rand – with the approval of the ANC. [Read this fascinating account of the shifting media landscape in the mid-1990s, which has many of the same elements of current debates around media ownership.] And the fact remains that, in terms of return on investment, the South African operation outperforms any of O’Reilly’s other media investments.

Perhaps I am naive, but I always wonder why no one makes a fuss that ownership of the largest newspaper publisher in the country is in foreign hands. All profit from the company goes to Ireland.

PS: In 2005, MediaLens wrote an article titled A Special Kind of Independence. I think the author and I share quite a few viewpoints. She (or he) is almost as bitter as I am about Sir Anthony O’Reilly.

Filed under: Newspapers, , , , , ,